کد خبر: 1215969
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
صادق پارسا

پریروز هک سامانه مجلس شورای اسلامی، دیروز انفجار در لوله گاز و پیامک‌های جعلی گاز، امروز و فردا، خرده‌خراب‌کاری‌های احتمالی دیگر! همه این‌ها را می‌توان در یکی دو هفته مانده به انتخابات این‌گونه تحلیل کرد: تقلا برای کاهش مشارکت، با هر دستاویز دم‌دستی. این اقدامات، یک پیام مهم هم دارد: انتخابات برای دشمنان ایران فوق‌العاده مهم است. 
ایجاد یأس و القای ناکارآمدی در حکمرانی، از پرداخت‌های مالی مجلس گرفته تا انتقال گاز، می‌تواند یک اثر بلافصل داشته باشد: مشارکت کردن یا نکردن در انتخابات اهمیتی ندارد. البته مفروض این نتیجه‌گیری بلافصل، پذیرفتن ضعف قدرت تحلیل از سوی مردم است. به بیان دیگر، جامعه‌ای که قدرت تحلیل نداشته باشد، چنین خرابکاری‌هایی می‌تواند در انگیزه انتخاباتی­‌اش اثرگذار باشد. این مفروض برای مردمان ما که در بزنگاه‌ها و غیربزنگاه‌های متعدد ثابت کرده‌اند تحلیل‌گران قابلی هستند، اساساً سالبه به انتفاء موضوع است. 
از آن طرف، این قبیل اقدامات بیانگر راهبرد دشمن در انتخابات پیش رو است؛ دشمنان ایران که به خرابکاری‌های ریز و درشت دست می‌زنند، انتخابات برایشان اهمیت بسزایی دارد و به هر دستاویزی خواهان کم کردن مشارکت هستند. این راهبرد، خصوصاً پس از حماسه‌های میدانی مانند راهپیمایی ده کیلومتری غدیر و حضور چشمگیر ۲۲ بهمن، دوچندان مهم می‌شود. بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن برخی از کنشگران مجازی تصریح کردند که خیل جمعیت حاضر در این مراسم، نشان می‌دهد که حامیان نظام، همچنان فراتر از برخی تصورات هدایت‌شده در فضای مجازی است. واقعیت هم همین است. آنچه در پروژه‌های رسانه‌­ای در جریان است، نشان‌دهنده واقعیت جامعه ایرانی نیست. 
در کنار اقدامات گسترده و همه‌جانبه رسانه‌ای، چند سالی می‌شود که میدان هم محل جولان دشمنان ایران برای کاستن از سرمایه اجتماعی نظام اسلامی ایران شده است. کارکرد این قبیل اقدامات، دست‌کم می‌تواند خسته کردن مردم از وضعیت موجود باشد. ممکن است به صورت مقطعی نتایجی هم از این کار‌ها حاصل شود، اما این نتایج نه پایدار است و نه به صورت بنیادین اثرگذار. تنها یک جشن ملی یا یک روز آیینی کافی است تا باز همه ایرانیان با سلایق مختلف بر سر اصول مشترکشان، به میدان بیایند. 
این شیوه آزموده شده، این روز‌ها با حربه‌های نوین و البته دم‌دستی‌تری به میدان آمده است. حالا که انتخابات این‌قدر برای دشمنان ما مهم است که برای کم‌فروغ کردن آن بر موج لوله گاز و هک سایبری هم می‌نشینند، ما چرا باید انتخابات را دست‌کم بگیریم؟ احتمالاً دشمن هم فهمیده است که به‌رغم دهه‌ها تلاش، انتخابات کماکان برای ما ایرانیان مهم است که این‌گونه ترکیبی و از همه طرف به میدان آمده است.

برچسب ها: مجلس ، هک ، انفجار لوله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار